2012/12/17

Szülinapi mogyorótorta (gluténmentesen)



Eredetileg valami nutellás csodával akartam készülni, de aztán ez nyert, illetve a szülinapos így döntött :)  De nem mondtam le ettől függetlenül a házi nutella készítéséről, bár így utólag nem is fért volna az időbe, mert maga a mogyoró törés elvett nem kevesebb mint két órát én és a szomszédunk nyugis kis szombati napjából :)

A recept egyébként téli Szufléban is benne van, bár ahogy szoktam, ezt is picit "átírtam", teljesen gluténmentes lett minimális liszttel, ami természetesen glutént nem tartalmaz (gluténmentes pl a rizsliszt, amarántliszt és a hajdinaliszt). Viszont házi mogyoróból készült és házi vörös szilvalekvárral lett teljes a végén. 

Hozzávalók: 
  • 200 g török mogyoró lisztté őrölve + 50 g a torta tetejére (38 g ch)
  • 50 g hajdina liszt (35 g ch)
  • 50 g dió lisztté őrölve(6 g ch)
  • 200 g biovaj (medilineban szoktam venni, Fáy u. 13. ker)
  • 100 g 70 %-os csokoládé (ebben sajnos van cukor, nem találtam még cukor nélkülit) (~50 g ch)
  • 6 tojás 
  • 200 g xilit vagy stevia (én most xilittet használtam)
  • cukormentes mogyoróvaj (Rapunzel) (3-4 g ch)
  • cukormentes szilva lekvár (by Anyukám :) (~54 g ch/100 g)
Egy egész kora délután a mogyoró töréssel telt. Nem volt egyszerű dolgom, de aztán kisebb hosszabb szünetekkel kb. két óra múlva végeztem is :)


A torta tésztája viszont rém egyszerű, a liszthez hozzákeverek minden száraz összetevőt, a diót és mogyorót is miután lisztessé őröltem. Közben a csokit kevés vajjal gőz fölött felolvasztom, ha kihűlt kevés mogyoróvajat is teszek bele, majd az egészet a lisztes-mogyorós-diós tésztához öntöm. A tojásokat szétválasztva használom fel: a tojássárgáját cukorral felverve, majd a tojásfehérjéket önmagában majdnem teljesen keménnyé verem és külön-külön keverem  a tésztához. Kivajazott tortaformába (26 cm) kb. 180 fokon maximum 30 perc alatt megsül. Amikor már egészen kihűlt, akkor mehet rá a mogyoróvaj + lekvár (inkább a közepébe, tehát félbevágva a tésztát) majd a tetejére is egy kevés mogyoróvaj vagy lekvár és végül még egy kicsi őrölt mogyoró.

A mogyoró olajtartalma magas, így a kalória tartalma is, viszont jó tudni, hogy telítetlen zsírsavval van tele, ami nagyon jó hatással van a szervezetre. A telített zsírsavakkal szemben  a telítetlen zsírsavak nem emelik a koleszterin szintet (DHL vagy "jó" koleszterint tartalmaznak), nem roncsolják az érfalakat, valamint a mogyoró ezen felül még sok vitamint (B, C, E vitamin, kalcium, kálium) és rostot tartalmaznak. A B vitamin fontos az idegrendszer működéséhez, az E és C vitamin pedig jelentős antioxidáns és immunrendszer-erősítő. A dió vértisztító és serkenti az emésztést, jó hatással van a gyomorra és csökkenti a cukorbetegség kialakulását, arról nem beszélve, hogy  szintén antioxidáns  (rákmegelőző).

Egy db (összesen 8 darabra számolva) szelet kb. 20 g szénhidrátot tartalmaz.








Nincsenek megjegyzések: