2013/01/13

Erdei gyümölcsös "crumble" / morzsasüti

A crumble más néven morzsasüti egy brit édesség, de hallottam más sós változatáról is. Nagyon egyszerű, csak egy közepes tűzálló kerámia tál kell, sok - sok gyümölcs (bármilyen ami éppen van otthon; meggy, alma, ananász, barack, stb.) és végül a morzsa, aminek az alapanyag valamilyen gabona: zabpehely/rozspehely/hajdinapehely szerintem még kukoricapehellyel is működik, de nem próbáltam. Alulra kerülnek a gyümölcsök, majd rá a morzsa és az egészet összesütöd. Egyszerű, gyors, és egészséges is! Lehet cukrozni közben, ízlés szerint, ki mennyire van oda a mézédes sütiékért vagy inkább a natúrabb verziót szívleli (mint én :))

Nagyon sok helyen láttam az ismertebb, ún. Apple Crumble-t (http://www.bbc.co.uk/food/recipes/applecrumble_2971), de működik nagyon sokféle gyümölccsel. 

Hozzávalók (22*22 cm-es kerámia sütőtálhoz)
  • 200 g bármilyen gyümölcs (én most 200 g meggyet (22 g ch), 100 g szedret (6 g ch) és 80 g (6 g ch) ribizlit használtam)
  • 180 g natúr apróbb szemű zabpehely (ha csak nagyobb szemű zabpelyhünk van, akkor pár fordulatra tegyük aprítógépbe) (115 g ch)
  • 20 g mandulaliszt (2 g ch)
  • 1/4 citrom héja és leve
  • 1 ek fahéj, vanília (egy negyed rúd), csipet szegfűszeg és szerecsendió
  • cukor/méz/szirup (az én esetemben steviapor) 
  • 10 g vaj (vagy kókuszvaj is lehet)

Elkészítés:
  1. Használhatunk idénygyümölcsöket vagy akár fagyasztott gyümölcsöket is. Ha fagyasztott gyümölcsöket használunk, kikerülve a fagyasztóból rögtön elterítjük egy közepes kerámia tálban és picit hagyjuk, hogy felolvadjanak. Meglocsoljuk citrommal, ráreszeljük a citrom héját, ízesítjük fahéjjal, vaníliával, kevés szegfűszeggel és szerecsendióval. Ha édesen szeretjük, csurgatunk rá kevés mézet vagy szirupot.
  2. A zabpelyhet összekeverjük a mandulaliszttel és hozzámorzsoljuk a vajat. Kézzel segítünk, hogy morzsás – darabos állagúvá váljon. (ha kell még bele vaj, tegyünk hozzá, de ne tapadjon, csak morzsás állagú legyen)
  3. A morzsás zabpelyhet a gyümölcsökre halmozzuk. Meglocsoljuk kevés olvasztott vajjal, hogy a teteje barnára piruljon.
  4. Sütőbe toljuk és 180 fokon 20 percig sütjük. Ha a széle el kezd barnulni, hamarosan ki is vehetjük a sütőből.
  5. Nem egy összeállt tésztájú süti lesz, hanem inkább omlós, kanalazós
Én nem tettem az egészbe csak minimális steviát és a végén mikor kisült locsoltam meg még extra adag mézzel a B-nek! J

Egy adag, ami kb. 3-4 evőkanál (méz nélkül) kb. 15 g ch. 





Nincsenek megjegyzések: