2013/01/13

Müzlis muffin

UPDATED: jelenleg ez a recept részt vesz egy cukormentes receptversenyen, a facebook keretében! Ha szeretnél egy szavazattal támogatni (miért ne? :) akkor kérlek, ezen a linken keresztül tedd ezt meg. Telepíteni kell ezt az alkalmazást és máris lehet nyomni egy szavazatot az általad kedvelt süti receptre, akár erre! :) Köszönöm! :)
https://apps.facebook.com/ritareceptversenye/recept.php?a=23



Eleinte nem voltam egy nagy muffin - fan, amíg rá nem jöttem, hogy máshogy is el lehet készíteni, nem csak a szokásos olajjal készült verzióban. Az olaj adná a lágyságát a tésztának, tehát azt mindenképpen kell valamivel pótolni. Még nem az igazi az én verzióm sem, de folyamatosan próbálkozom, hogy ne legyen a végén minden falat fullasztó... :)

Ha zsiradékot használok, akkor csak és kizárólag növényit, azt is leginkább csak salátára, (öntetként) sütni - főzni pedig csak max. kókuszvajjal szoktam. Vigyázni kell az összes növényi olajjal, mert hő hatására tehát mikor főzünk vagy sütünk vele, akkor egy bizonyos hőfok után a benne lévő tápanyagok el kezdenek lebomlani és egészségre káros anyagok keletkeznek. Minél hőállóbb olajjal kell próbálkozni, hogy főzés során megőrizze hasznos tulajdonságait. Ott van pl. 
  • lenmagolaj, ami az egyik leginkább elérhető omega 3 forrás, de főzni nem lehet vele, mert csak szobahőmérsékleten "bírja", magasabb hőfokon el kezd bomlani
  • az olívaolaj, mogyoró -, dió - , makadámdió olaj, szezámmagolaj, kókuszolaj (én ezzel főzök), repceolaj pedig csak alacsony, vagy közepes hőmérsékleten használható
  • magas hőmérsékletet is bíró olajok pedig a szőlőmagolaj, napraforgóolaj, szója, avokádó (milyen jó lenne, ha ilyeneket a sima sarki közértben is lehetne kapni, nem? én még bioboltban se találtam meg avokádó olajat!!!) 
Tehát visszatérve az édességekre és különösen a muffinra, egy ideje annyira megszerettem, hogy szinte minden héten (vasárnap nálam a főzés napja! :)) készítek valami gyümölcsös - zabpelyhes vagy tönkölybúzalisztes, esetleg rozsos vagy csokival felturbózott verziót. Nem kell bele más, csak valamilyen gabona (zab, tönkölybúza, rozs), aszalt vagy akár fagyasztott gyümölcs (akár még sütőtök is (http://anniestaste.blogspot.hu/2012/11/karacsony-illatu-sutotokos-muffin.htmlvagy cékla) valamint magvak (dió, mák, mogyoró vagy ami éppen van otthon!)

Akkor íme a mülis, alapanyagában zabpelyhes verzió (10 db-hoz): 
  • 100 g bio zabliszt (én nem szoktam külön zablisztet venni, hanem egyszerűen a kész zabpehelyhet lisztté őrlöm mindig a felhasználás előtt) állítólag a biogazdálkodásból származó zabot gluténérzékenyek is ehetik, mert biztosan nem keveredik más glutént tartalmazó gabonával. 64 g ch / 100 g 
  • 30 g müzlikeverék (tulajdonképpen bármilyen, ami van otthon, lehet benne gabona, magvak, aszalt gyümölcsök, csoki, lényeg, hogy inkább apróbb darabokból álljon, de ha nem elég apró akkor pár fordulatra bele lehet tenni az aprítógépbe, ne legyenek a kb fél mogyorónyi méretnél nagyobb darabok) amit én használtam most az a következők: zabpehely, goji, aszalt vörös áfonya, mogyoró - pár fordulatra aprítógépbe dobtam) ~ 57 g ch
  • 70 g mandulaliszt (szintén egész szemes mandulát szoktam venni és lisztté őrlöm),  5 g ch
  • 1 tk szódabikarbóna
  • 2 tk sütőpor
  • 1/2 félig érett banán (15 g ch)
  • 2-3 ek almaszósz (2 db apróra vágott almát pár csepp citromlével és vízzel megfőzök, leöntöm a levét és összeturmixolom) (14 g ch)
  • 1 ek fahéj, 1/4 kk vanília
  • stevia, xilit, méz, agave szirup (kinek mi jön be :))
Elkészítése:

  1. A száraz összetevőket egy külön tálban összekeverjük: a lisztté őrölt zabpelyhet, mandulát, a szódabikarbónát és sütőport.
  2. Elkészítjük az almaszószt: az almákat megpucoljuk, kockára vágjuk és pár csepp citromlével szószosra főzzük (5-10 perc). Leöntjük róla a felesleges vizet, kicsit kihűtjük és összeturmixoljuk.
  3. A turmixolt almához hozzátesszük a banánt, ízesítjük vaníliával, fahéjjal, mézzel vagy sziruppal és ezt is összeturmixoljuk. Ha szükséges, teszek hozzá még fahéjat, vagy ízlés szerint cukrot.
  4. A száraz és almaszószos keveréket egybeöntjük, lazán összekeverjük, majd szilikonos (vagy hagyományos, de akkor pluszban még muffinpapírral bélelt) muffinformába kanalazzuk.
  5. 180 fokon (4-es fokozat) aranybarnára sütjük. (30-35 perc)
  6. Miután kisültek a muffinok még egy rövid ideig a formában hagyjuk kihűlni, hogy a végén a megfordított szilikonformából egyben csak ki kelljen egyesével tolni a finomra sült muffinokat. 
A tetejére még egy kis porcukor (nálam nyírfacukorból) került. Egy db kb. 15 g ch-ot tartalmaz (cukor nélkül!) 









Nincsenek megjegyzések: